Terug naar Rusland - Reisverslag uit Kaliningrad, Rusland van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Terug naar Rusland - Reisverslag uit Kaliningrad, Rusland van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Terug naar Rusland

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

26 Juli 2017 | Rusland, Kaliningrad

De grensovergang tussen Letland en Rusland is er weer zo een die overlanders (her)kennen; onduidelijkheid over waar je moet staan, slagbomen, stoplichten, vage aanwijzingen, auto stukje verplaatsen, controles niet alleen in de auto maar ook er onder en in de motorkap, formulieren, stempels, vragen en wachten. Maar na zo'n 2 uur gedoe staan we dan aan de andere kant van de slagbomen en zijn we weer terug in Rusland.

De andere 50 km van de 100 km lange Koerse schoorwal rijden we door het Russisch NP. Onderweg pakken we nog Svetlogorsk (een kustplaats met oude Duitse huizen) en Yantarny (het centrum van de amber industrie) mee om aan het eind van de dag in Kaliningrad aan te komen.

We overnachten bij een hostel midden in het centrum dat in een soort familiekasteeltje zit. Na het inchecken gaan we gelijk maar uit eten. Het is echt een stadse stad zonder toeristen maar met malls, billboards, grote kruisingen en nog grotere auto's. We doen ons maar eens te goed aan een heerlijke pizza.

De volgende dag zijn we druk met sightseeing. We bekijken kerken, forten, standbeelden, het ambermuseum, poorten, stadsmuren en schepen. Apple geeft aan het eind van de dag aan dat we bijna 30.000 stappen hebben gezet. Snel vallen we dan ook in slaap als we terug zijn in ons hostel.

'S ochtends krijgen we voor het laatst een ontbijtje met lekkere Russische blini's. En dan springen we snel de auto weer in. Onderweg gooien we vóór de Poolse grens voor de laatste keer de tank vol met goedkope diesel en rijden we weer terug naar de EU.

• 26 Juli 2017 - 20:18

Leny:

Zo op het eind van de reis nog even een Russisch intermezzo. Leuk begrijp ik en in sneltreinvaart Kaliningrad verkennen. Dan Polen in. Tot de volgende briefing.