Kloosters wat de klok slaat - Reisverslag uit Hrazdan, Armenië van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Kloosters wat de klok slaat - Reisverslag uit Hrazdan, Armenië van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Kloosters wat de klok slaat

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

20 April 2017 | Armenië, Hrazdan

Een van de dingen die steeds lastiger wordt en meer tijd in beslag neemt, zijn grensovergangen. Te beginnen met die van afgelopen week dus van Georgie naar Armenie. Als we aan komen rijden, sturen ze mij naar de voetgangersdouane. Als ik na een minuut of 10 er doorheen ben, zie ik de gele bus nergens staan. Dat is best vreemd met zo een opvallende kleur. Na een half uur wachten maak ik me toch wat zorgen en loop ik terug tot zo ongeveer mogelijk is terug en zie ik Memphis nog steeds niet.

De douaniers hebben mij wel gezien en er wordt me duidelijk gemaakt dat ik vooral niet terug moet lopen. Als ik vraag waar de yellow VW bus is zeggen ze dat ik door moet, naar Armenie. Het lijkt erop dat Erik dus al doorgereden is. Wat me op zich stug lijkt maar omdat ik niks zie, ga ik toch maar een stuk door alvast en loop ik door niemandsland naar Armenie.

Daar aangekomen laat ik een foto van Memphis zien. In het Russisch praten gaat me niet heel goed af en de enige kant die ze op wijzen is naar de voetgangers terminal voor de Armeense grens. Ik besluit toch maar weer terug te lopen om te kijken waar Erik gebleven is. In de verte zie ik ineens een gele stip! Erik was door de douaniers naar de vrachtwagenstrook gestuurd en zodoende hadden we elkaar compleet gemist. Daarna rijden we samen naar de Armeense grens.

Daar moeten we roadtax betalen. De mannen in gebouwtje 1 weten niet precies hoe ze onze VW bus moeten inschalen dus worden we naar gebouwtje 2 gestuurd. Met zo'n 25 vrachtwagenchauffeurs in een warm hok lijkt mij niet doe goede plaats voor ons. Ik doe m'n best hulpeloos te kijken tot een chauffeur me naar een deur van een kantoortje wijst. Daar maar eens naar binnen stappen en iemand aan zijn jasje trekken. De woorden 'tourist' en 'sleepcar' doen wonderen en we worden weer teruggestuurd naar gebouwtje 1. Met een stapel gestempelde formulieren en documenten stappen we wat later naar buiten. Voor een prikkie regelen we ook nog een verzekering en dan zijn we klaar voor Armenie.

Om heel eerlijk te zijn, waren mijn associaties met Armenie tot nu toe beperkt tot de Kardashians en de genocide. Gelukkig blijkt er meer te zijn. Ook hier zijn het weer veel kloosters en kerken wat de klok slaat; de een nog mooier, groter, kleurrijker of bekender dan de ander. Gemeenschappelijke deler is dat ze meestal op spectaculaire locaties liggen.


Morgen rijden we via Lake Sevan naar Yerevan, de hoofdstad. En dan zullen we begin volgende week Iran inrijden.

Als alles volgens plan verloopt in ieder geval. De laatste week zijn er enorme overstromingen geweest en de beelden op TV doen vermoeden dat er veel asfalt is weggeslagen. In zuid armenie zullen we ons goed informeren omdat we een single entry visum voor Iran hebben en we, als we in Iran zijn, dus vooral ook door moeten rijden. Maar ook dat komt vast wel goed.

Liefhebbers die meer foto's willen zien, wil ik doorverwijzen naar mijn persoonlijke IG account https://www.instagram.com/travellenineurope/
Het is nogal lastig om met een beperkte wifi verbinding diverse apparaten te verbinden en te updaten. Met de IG app gaat dat makkelijker. Lang leve de moderne techniek!

  • 20 April 2017 - 22:53

    Annet:

    Gelukkig hebben jullie elkaar weer gevonden

  • 21 April 2017 - 15:21

    Leny En Bert:

    Nou dat was best spannend bij die grensovergang. Als Memphis en Erik uit het zicht zijn wordt je niet blij. Gelukkig alles goed gekomen.

  • 21 April 2017 - 22:18

    Viola:

    Gelukkig er goed doorheen gekomen!
    Wij blijven jullie volgen, nu even vanuit Italie

  • 24 April 2017 - 08:51

    Edwin:

    Wat een geluk dat de kleur van Memphis lekker opvalt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen en Erik

Hallo allemaal, Wij gebruiken deze site om iedereen op de hoogte te houden van onze belevenissen voor en tijdens onze reis over de zijderoute naar centraal Azie.

Actief sinds 10 Aug. 2006
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 159485

Voorgaande reizen:

01 April 2017 - 01 Augustus 2017

Rijden de zijderoute

01 April 2008 - 04 Oktober 2009

Honeymoon naar Afrika

Landen bezocht: