Het meest oostelijke punt bereikt - Reisverslag uit Kosh-Agach, Rusland van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Het meest oostelijke punt bereikt - Reisverslag uit Kosh-Agach, Rusland van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Het meest oostelijke punt bereikt

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

04 Juli 2017 | Rusland, Kosh-Agach

Zojuist hebben we tashanta bereikt. De laatste plaats voor de mongoolse grens waar we zonder permit nog konden komen. Schitterend landschap. Maar hiermee hebben we ook het meest oostelijke punt bereikt tijdens deze reis. Tijd weer voor de laatste Wist je datjes:

Iran:
We ondanks dat we veel met de auto rijden we ook bijna elke dag wel 10.000 stappen zetten. Ook als het 40 graden is.
Iraniërs een Saipa Saba of een Peugeot Pars bezitten.
We als niet-moslims altijd een gratis gids van Internal Affairs toegewezen kregen die ons door/langs islamitische bezienswaardigheden leidt.
Er aparte ingangen voor mannen en vrouwen zijn bij oa de moskee, bus en toilet.
Een Iraanse man een vrouw geen hand geeft.
Laundry service geen vrouwenondergoed in behandeling neemt.
Er in iran naast woestijn ook gebieden met tropisch regenwoud en watervallen zijn.
Er in iran ongelofelijk veel lekkers groeit zoals dadels, olijven, druiven, pistachenootjes, meloenen, ananas, aardbeien, bramen en walnoten.
Zo ongeveer alles zittend gebeurt op een Perzisch tapijt.
Er op het theedrinken na geen uitgaansleven is.
Hier ook geen alcohol verkrijgbaar is.
We heel veel mensen hebben gezien met een pleister op hun neus. En dat nosejobs hier eerder regel dan uitzondering zijn.

Turkmenistan
Er in Ashgabat meer fonteinen zijn dan in Las Vegas.
Alle gebouwen van wit marmer gemaakt zijn.
Alles met goud versierd is.
Dakpannen groen zijn.
Bushokjes airconditioning hebben.
Er bijna niemand op straat loopt maar iedereen zich per auto verplaatst.
Westerse toiletten met wc papier weer in ons leven zijn teruggekomen. Evenals Europese automerken. En terrasjes met bier. Die om 22.00 uur sluiten.
Op elke hoek van de straat een politieman staat die je in de gaten houdt.
Je niet met vieze auto mag rondrijden. En je hier ook voor bekeurd wordt.
Ze er een olympisch dorp hebben met alle voorzieningen en faciliteiten maar er nog geen olympische spelen hebben plaats gevonden.
Zelfs WhatsApp geblokkeerd is.
De wisselkoers ons compleet onduidelijk was aangezien de formele en de zwarte markt koers nogal veel afweken.
Er een brandende gaskrater midden in de woestijn is. En dit 'foutje' nu een toeristisch hoogtepunt is.
Die treinwagentjes uit tekenfilms echt bestaan en ook echt gebruikt worden in Turkmenistan.
Alle meisjes 2 lange vlechten hebben.
We 40 liter spotgoedkope diesel de grens over hebben gebracht.

Uzbekistan
Memphis bij de grens gedesinfecteerd is.
Er daarna een drugshond met sokjes aan alle hoeken en gaten heeft besnuffeld.
Artikelen met chocolade in de supermarkt in de koelkast liggen.
En koek en snoep per kilo verkocht worden.
We ons omdat we toerist zijn, elke 3 dagen moeten registreren om verantwoording af te leggen over waar we geslapen hebben.
Dit een mooi voorbeeld is van oud-Russische bureaucratie.
Wc-papier niet op een rol zit. Maar er vaak toch een wc-rol houder is terwijl dit niet logisch is.
We al wel gewend zijn aan het concept van wc papier in de afvalbak gooien ipv in het toilet.
Er nep polities en politieauto's van karton langs de kant van de weg staan opgesteld.
Er voor en na elke dorp ook echte Controleposten zijn.
Er ontzettend veel tankstations zijn maar bijna geen een diesel verkoopt.
De meeste auto's hier op gas, methaan of propaan rijden.
Als je in een restaurant cola bestelt, je niet een glas maar een fles van 1,5 liter krijgt.
Uzbekistan dubbel land-locked is. Dit betekent dat de buurlanden en de buurlanden daarvan niet aan de zee grenzen.
Alle steden en grote dorpen een reuzenrad hebben.
Ze hier chips met kaviaarsmaak in het assortiment hebben.
We allebei voor het eerst ziek zijn geworden.
Het grootste biljet een waarde van €1,25 heeft maar wij die nooit gezien hebben.

Tajikistan
Er een bankbiljet van 3 sumoni is.
We tussen de helikopterstip en het presidentiële buitenverblijf bij Iskanderkul gebushcamped hebben.
We zonder door problemen door de Tunnel des Doods naar Dushanbe gereden zijn.
Hier de UN gezeteld is omdat het in Afghanistan te onveilig is.
Er zelfs in de hoofdstad maximaal 3G bereik is.
De pamir highway de op een na hoogste weg ter wereld is en wij deze gereden hebben.
De hoogste pas waar we overheen moesten op 4.650 meter lag.
We toen een Nederlandse fietser (met fiets en bagage) achter in onze bus hadden zitten omdat deze beklimming iets te veel van het goede was.
We 2 nachten op 3.650 meter hoogte geslapen hebben.
Het dan 's avonds best afkoelt.
We geen last hebben gehad van hoogteziekte.
We onderweg sneeuw gehad hebben.
We de waghan vallei eigenlijk mooier vonden dan de pamir highway.

Kirgizië
Er vaak geen wisselgeld beschikbaar is en je dan een deel in snoep/koek/kauwgom terug krijgt.
Ellen voor een prikkie wimperextensions heeft laten zetten.
Je hier ook voor weinig in de supermarkt gewoon kaviaar kunt kopen.
De nomaden hier in yurts slapen. Of pipo-wagens.
We dit land qua natuur echt als een van de mooiste landen die we gezien hebben beschouwen.
We de bergen in China al hebben zien liggen.
De mannen hier hele komische hoedjes op hebben.
Bier in flessen van 1,5 liter verkocht wordt.
We in Karakol met 7 overland-koppels tegelijk bij een guesthouse op de parking hebben geslapen. En niemand in het guesthouse.

Kazachstan
We tot nu toe pas 3 keer in een hotel hebben geslapen.
We onderweg langs de Sharyn canyon zijn gereden.
Almaty de meest cosmopolitische stad is die we deze reis gezien hebben.
Ze hier zelfs een Zara hebben. En heel veel koffie barretjes.
De houten kerk een van de hoogste houten gebouwen ter wereld is.
Het erg warm kan zijn op de steppe.
Het ook behoorlijk kan spoken tijdens een onweer.
We inmiddels wat last beginnen te krijgen van muggen.
We nog steeds Lariam slikken tegen malaria.
Er ontzettend veel roofvogels rondvliegen.
Duitse auto's hier populair zijn. Evenals lada's.
Er zowel auto's met het stuur op rechts als op links rondrijden. Maar we wel altijd op de rechterhelft rijden.
We de kazachse kant van de altai, ondanks de bewolking, erg mooi vonden.
We het eindpunt van de E40 bereikt hebben (Calais-Ridder): de langste Europese snelweg van 8.000 kilometer.

Rusland
De grens tussen Kazachstan en Rusland onze laatste niet-eu grensovergang was.
We inmiddels 5 uur tijdsverschil hebben met Nederland.
We tot nu toe voor nog geen een verkeersovertreding een bekeuring hebben gekregen.
De centrale deurvergrendeling van je auto hier kekke geluidjes moet maken bij open en dicht doen.
Je in een trainingspak hier fashionable mee voor de dag komt. En ook in camouflage print. En het liefst in een combinatie van beiden.
Wij het behoorlijk heet kregen in de Russische banya. En elkaar met eucalyptus takken hebben geslagen tbv het reinigingsproces.

Vanaf nu gaan we de altai uit. Op weg naar Novosibirsk. Zodat we over 4 weken weer fris en fruitig op ons werk kunnen komen!

• 04 Juli 2017 - 08:55

Leny:

Vele belevenissen in deze 3 maanden. Heel andere wereld dan Nederland maar heel bijzonder. Nu Rusland nog en dan weer op weg naar het thuisfront. Goeie reis verder!!

• 04 Juli 2017 - 11:37

Mariska:

Hé, leuk, zo'n overzicht met grappige weetjes! We hebben van de week met M&M nog moeten lachen om het contrast tussen wimperextensions en *kluis. Maar dat doen jullie zelf misschien ook geregeld! ;-) Mooi dat jullie en Memphis dit punt bereikt hebben en vast een goede reis westwaarts!

• 04 Juli 2017 - 13:49

Nelleke:

Wat een geweldig verslag van zoveel wetenswaardigheden. Een behouden thuisreis gewenst.
    Ook erg genoten van de eerdere verslagen. Liefs

• 04 Juli 2017 - 22:37

Astrid:

Heerlijk om te lezen. Grappig ook. Nu met gierende banden terug. Doen jullie wel voorzichtig? Xxx

• 09 Juli 2017 - 20:14

Dirma:

Wat een leuk en grappig verslag weer.

• 11 Juli 2017 - 21:03

Gerrit.:

Wat maken jullie wat moois mee en nu nog rusland. Doe voorzichtig nog de laatste 3 weken veel succes gr .

• 18 Juli 2017 - 11:05

Chantal:

Ja, sommige dingen wist ik wel...maar heel veel ook niet!
    Ik krijg zin om te gaan!
    Heerlijk om te lezen!