De eerste maand alweer voorbij - Reisverslag uit Shahrak-e Mahdīyeh, Iran van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu De eerste maand alweer voorbij - Reisverslag uit Shahrak-e Mahdīyeh, Iran van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

De eerste maand alweer voorbij

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

02 Mei 2017 | Iran, Shahrak-e Mahdīyeh

Tot aan Tabriz lag de route van onze reis wel min of meer vast. Verder hadden we eigenlijk nog niet zo goed nagedacht over hoe we Iran nou precies gingen aanvliegen. En omdat Iran een groot land is waar veel te zien is moeten we keuzes gaan maken.
Omdat we ons geen zijderoute kunnen voorstellen zonder de Kaspische zee gezien te hebben en we bang zijn dat dit er later niet meer van gaat komen, rijden we eerst die kant op. Tehran laten we links liggen om in een redelijk rechte streep naar beneden te rijden. In ieder geval willen we Esfahan en Shiraz bezoeken. Daarna evalueren we wel weer hoeveel tijd er nog over is voor andere zaken. Wat we zeker weten is dat we in de periode van 17 tot 21 mei de doorsteek door Turkmenistan moeten maken.
Op weg naar de Kaspische zee stoppen we nog in Ardabil. We bekijken er het mausoleum van Sjeik Safi al-Din en weten er dan eindelijk de autoverzekering te regelen. Van Ardabil naar de Kaspische zee is niet ver, maar er moet wel 1400 meter gedaald worden. Hierdoor verandert ook het landschap. Rond Ardabil zit je nog op de hoogvlakte en lijkt het landschap nog veel op dat wat we ook in Oost-Turkije en Armenië zagen. In de afdaling wordt het een soort Alpenlandschap en beneden bij de Kaspische zee zit je opeens tussen de rijstvelden. Met mistige bergen op de achtergrond en meer motoren en brommers op straat doet het bijna Zuidoost-Aziatisch aan. Voor ons gevoel zijn we in het tijdsbestek van een uur rijden op een ander continent terechtgekomen.
De weg die we volgen ligt best nog een stukje landinwaarts. De zee zien we daardoor maar een enkele keer. Het vakantiepark waar we overnachten ligt wel aan zee en we kiezen voor een plekje vlakbij het strand.
Alweer ontmoeten we Nederlandse overlanders. Anne en Netty uit Friesland zijn op weg naar Armenië en hebben al een paar weken in Iran doorgebracht. Van hen krijgen we een paar goede overnachtingstips voor het vervolg van onze reis. En het is warm genoeg om de hele avond buiten te kunnen zitten.
Verder naar het zuiden verlaten we de kust weer. Even tikt de thermometer de 30 graden aan, maar omdat we ook al gauw weer de bergen in rijden is dat van korte duur. Voor nu vonden we het erg prettig dat we het even iets warmer hadden. Waarschijnlijk verlangen we over een paar dagen alweer terug naar de koelte van de eerste maand.

• 02 Mei 2017 - 21:06

Astrid:

Time flies!! Blijven genieten.