Nog steeds in Zuid Afrika (2) - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Nog steeds in Zuid Afrika (2) - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Nog steeds in Zuid Afrika (2)

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

24 Januari 2009 | Zuid-Afrika, Nelspruit

We kunnen nog steeds dezelfde titel gebruiken als we weken geleden al gebruikt hebben, want we hebben het hier zo goed naar ons zin dat we nog steeds in Zuid Afrika zijn.
De afgelopen weken zijn we vooral druk geweest met het bezoeken van diverse wild- en natuurparken. De een nog mooier dan de ander

Vanaf Swellendam zijn we steeds verder richting het oosten gegaan. In Warmwaterberg hebben we heerlijk genoten van alle warme thermale buitenbaden die ze daar hebben.
In Oudsthoorn hebben we een bezoekje gebracht aan de Cango Caves en in Tsisikamma hebben we als Tarzan en Jane tussen de bomen geslingerd.

Vlak voor kerst zijn we naar Addo NP gegaan. Dit park staat bekend om z’n grote groepen olifanten en die hebben we inderdaad in overvloed gezien. Gelukkig is onze LandRover van het formaat ‘groot’ want als de olifanten zo vlak langs je auto lopen, zijn ze toch wel erg indrukwekkend. Er liepen ook allemaal kleine baby olifantjes rond. Ook hebben we hier hyena’s en leeuwen gezien dus dit bezoekje was zeer geslaagd.

De kerstdagen hebben we doorgebracht in Mountain Zebra NP. En ja, in dit park zitten voornamelijk zebra´s. Maar niet alleen het wildlife is bijzonder hier, het landschap is er ook schitterend. Wij waren alleen vergeten dat het woord ´mountain´ voor ´berg´ staat en dat het in de bergen meestal behoorlijk afkoelt zodra de zon onder is. Onze kerst BBQ hebben we dan ook heel kort gehouden en we zijn vroeg met pyjama en al de tent in gedoken. De volgende ochtend moesten we ons kerstontbijt goed in de gaten houden want een stel vervet monkeys was er al met ons kerstbrood vandoor gerend. Toen Erik de achtervolging inzette, lieten ze gelukkig het brood vallen zodat we toch nog lekker konden ontbijten. 2e Kerstdag zijn we in Hogsback terecht gekomen en hier hebben we uitgebreid Erik z´n verjaardag gevierd in een van de meest wazige barretjes tot die we tot nu toe hebben meegemaakt.

Toen werd het voor ons toch echt tijd om naar de kust te gaan. We hadden hiervoor The Wild Coast op het oog. Nu is dit ook voor Zuid Afrikanen een vrij populair gedeelte van de kust om Oud en Nieuw te vieren dus het was zoeken naar een speld in de hooiberg om ergens betaalbaar, veilig en leuk te kunnen kamperen. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij een backpackerslodge in Port St Johns waar we een dag of 5 op de parkeerplaats gekampeerd hebben. Het was niet helemaal ideaal maar de sfeer was er geweldig, de bar prima en de pizza´s die ze serveerden heerlijk. Het ontbrak alleen aan vuurwerk en oliebollen maar we hebben het nieuwe jaar goed ingeluid.

Vanaf de kust wilden we de Drakensberg gaan verkennen. We hadden een aantal mooie plannen voor dit gebied gemaakt maar we waren nog geen uur op weg, toen de vacuumpomp voor de rembekrachtiging het begaf. En dat is best lullig als je de bergen in wilt gaan dus resoluut hebben we het plan omgegooid en zijn we naar Durban gegaan. Dit hele grapje heeft een paar dagen gekost en omdat ook de weersverwachtingen heel slecht waren hebben we de hele Drakensberg maar helemaal achterwege gelaten en zijn we verder op pad gegaan.

Zodoende zijn we in Hluluwe Imfolozi NP terecht gekomen. Dit park ligt in een heel mooi gebied en staat bekend om zijn grote groepen neushoorns. En als ik zeg dat we er minstens 50 witte neushoorns hebben gezien, overdrijf ik niet. De zwarte neushoorn hebben we helaas niet kunnen vinden.

Daarna zijn we doorgegaan naar St Lucia. De St. Lucia wetlands beslaan als Nationaal Park een groot gedeelte van de Zuid Afrikaanse kust. In het meren gedeelte zitten ontzettend veel nijlpaarden en krokodillen die zich ook regelmatig in het dorpje laten zien. We zijn er met een boot op uit getrokken en konden vlak langs grote groepen nijlpaarden varen. Ook weer een supermooie ervaring om die dieren van zo dicht bij te kunnen bekijken.

Daarna zijn we naar Sodwana Bay gegaan. We stonden hier op een supergrote (ruim 400 plaatsen) camping vlakbij het strand. Toevallig zijn we hier Milan en Louise tegen het lijf gelopen. Heel leuk want nadat we hun in Kameroen voor het laatst gezien hadden, hebben we allebei een heel andere reis afgelegd en zodoende hadden we ontzettend veel om bij te kletsen.

Maar we waren hier ook om lekker te gaan duiken. En zodoende zijn we met Milan en Louise en 2 Zuid Afrikaanse vrienden van hun er een paar dagen op uit getrokken. De enige dag dat Erik en ik samen gingen duiken, zijn we er bij de briefing achtergekomen dat we door Louise opgegeven waren voor een shark dive. We hebben dus geen tijd gehad om hier vooraf zenuwachtig voor te zijn en de ervaring was echt super gaaf. Zo lagen we een half uur lang op de bodem bij een rif een stuk of 6 ragged toothsharks te bekijken. Deze haaien zijn een meter of 4 lang en dat is toch wel erg groot als ze zo langs je komen.

En nu zit ons bezoek aan Zuid Afrika er bijna op. Maar niet voordat we eerst heel lang de tijd nemen om Kruger NP te gaan bezoeken. We hopen hier eindelijk eens luipaarden te gaan zien. Via de Panoramische route rijden we dan nog een keer terug naar Nelspruit en gaan we half februari naar ons volgende land: Mozambique!

• 24 Januari 2009 - 09:45

Leny En Bert:

Schitterend verhaal! We moesten lachen om de apenaktie. Die dachten natuurlijk jammie-jammie kerstbrood!!!!Dat lusten wij ook. Nou Tarzan en Jane we wensen jullie een fijne tijd in het Krugerpark en geniet ervan. Liefs papa en mama

• 24 Januari 2009 - 12:21

Jeroen:

...die fipo is me niet gegund.. 4u te laat...

goeie foto's en verhalen weer. Heb je ook een film van Erik's apen-achtervolging?
    Veel plezier in Mozambique! Was kuifje daar niet geweest?

• 25 Januari 2009 - 10:13

Patrick En Annemarie:

Jullie hebben dus ook nog steeds geen luipaarden gezien! haha! Dan zijn we niet de enige, maar de kans dat wij ze nog gaan zien is we ERG klein!

Leuk dat jullie ook over Saudi Arabie willen gaan reizen. We hebben wel begrepen dat je alleen een 3 dagen transitvisum kunt krijgen in Khartoum......maar we houden jullie op de hoogte.

Vergeet in Mozambique de oceansafari in Tofo niet te doen. Bij ons was deze erg spectaculair! (whalesharks, dolfijnen en walvissen)

Veel liefs Patrick en Annemarie
    www.hondjeafrika.nl

• 25 Januari 2009 - 14:49

Mirelle En Justus:

Hallo Ellen en Erik,

Vandaag samen met Justus jullie prachtige foto's bekeken. 'zijn die mensen die al die prachtige avonturen beleven?' Vooral de foto van de gorilla en de leeuw vonden we mooi. Justus vraagt of jullie ook aangevallen zijn.
    Groet, Mireille (42 jaar) en Justus (8 jaar)

• 26 Januari 2009 - 17:19

Hanny Rijke:

Schitterend om jullie reis ervaringen te lezen,Zuid Afrika hebben wij zelf ook al 2 maal bezocht en is dus herkenbaar voor ons,de rest van Afrika hopen wij ook nog eens te ontdekken.
    Nog veel reis plezier

• 27 Januari 2009 - 18:19

Gerrit En Diny.:

Hai Erik en Ellen. Leuk om weer iets van jullie gehoord en gezien te hebben.Nog veel plezier in Zuid Afrika. Hier is alles goed!!

Groetjes Pa en Ma.

• 28 Januari 2009 - 08:16

Ellen:

Hoi!! ik ben jaloers op de duik!! misschien wel goed dat jullie van te voren niet wisten dat het er haaien gingen zijn. we blijven jullie volgen en alvast heel veel plezier in mozambique!!

• 13 Februari 2009 - 16:20

Marianne Broer:

Hey E&E,
    Heb nog niet eerder een berichtje geplaatst, maar dit oud klasgenootje van Ellen volgt jullie reis avonturen met veel plezier! Meestal kijk ik in de pauze tijdens die lange werkdagen even of er al nieuwe belevenissen zijn.. en bij het zien van al die geweldige foto's komt er soms wel eens (lees: altijd eigenlijk) een jaloers kriebeltje omhoog hoor, haha. Ik wens jullie nog heel veel reisplezier! Groetjes Marianne

• 16 Februari 2009 - 12:09

Hoi Ellen En Erik:

We willen even laten weten dat we in Jordanie zijn. Het is ons gelukt om een visum voor Saudi arabie te krijgen (makkelijk gegaan), een drie dagen transit visum. We zijn met de boot van Suakin naar Jeddah gegaan.

Als jullie meer info hier over willen moet je ons maar even mailen.

Zijn jullie trouwens getrouwd?

Veel liefs Patrick en Annemarie
    www.hondjeafrika.nl
    hondjeafrika@yahoo.com

• 17 Februari 2009 - 17:23

Taco En Brenda:

Hallo Bikkels,
    Inmiddels al in Mozambique? Wij weer op NL bodem. Wel wennen hoor, het is koud en het is nog geen dag droog geweest. Super om alle familie weer te zien en in de armen te sluiten. Maar we missen Afrika wel hoor, de hele dag buiten, mooie dingen zien en beleven, heerlijk slapen in de daktent etc. etc. Dat missen we enorm. Kom nog maar niet deze kant uit want alles en iedereen is in crisis.
    Genieten daar en tot ziens.
    Lieve Groeten Taco en Brenda
    www.droomreisafrika.nl

• 18 Februari 2009 - 18:48

Hugo En Viola:

Wat een verhalen weer! NAtuurlijk zijn ook wij super jaloers op jullie duikervaring daar! 50 neushoorns is ook erg indrukwekkend! Waarschijnlijk zijn jullie inmiddels in Mozambique aangekomen. Zijn benieuwd naar jullie belevenissen daar.