Borderhopping - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Borderhopping - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Borderhopping

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

19 Februari 2009 | Swaziland, Lobamba

Gewapend met een gedetailleerde parktkaart, boeken over dieren, verrekijkers, tick lijsten en opgeladen batterijen voor het fototoestel zijn we eind januari Kruger NP ingegaan. We hadden al veel verschillende verhalen over het park gehoord. Van de mensen die er nog nooit geweest waren veel negatieve verhalen; te veel asfaltwegen, hekkens om de camping, filerijden bij een mooie sightings en tot diep in de nacht luidruchtig. Van de mensen die er geweest waren en of er regelmatig komen hoorden we vooral positieve verhalen. En inmiddels horen wij ook bij die groep; we vonden het geweldig. Ondanks dat we eigenlijk in de slechtste periode van het jaar daar waren.

Binnen no time hadden we de Big Five (olifant, leeuw, luipaard, neushoorn en buffel) gezien. Maar daar hield het niet mee op want van de gehele Big Five hebben we ook de jonkies gezien en zijn we ook nog getrakteerd op hyena’s,cheetah, nijlpaarden, krokodillen en wild dog. Echt supermooi allemaal en vaak hadden wij het idee dat we bijna de enigen waren in het park.

In totaal zijn we 10 dagen in het park geweest en hebben we er 1500 km gamedrive opzitten. Ook hebben we nog een walking safari gedaan en 2 keer een sundowner met gids.

Degenen die denken dat wij al bijna een jaar vakantie aan het vieren zijn, hebben het mis. Een overland reis door Afrika zoals wij die nu maken, staat ook veel in het teken van dingen regelen en georganiseerd krijgen. En dat klinkt een stuk makkelijker dan gedaan want we hebben hier nou eenmaal geen permanent woonadres en geen bankrekening en zodoende duurt alles enorm lang. Om het allemaal nog ingewikkelder te maken valt ook regelmatig de stroom uit en het hebben van een internetverbinding is ook nooit een zeker gegeven. Laatst staan dat je altijd je USB stick kunt gebruiken.

Na Kruger moesten we weer terug naar Nelspruit omdat we hier voor Kruger wat lijntjes hadden uitgezet. Via de Blyde River Canyon area zijn we er naar toe gereden. Er moesten een paar dingen aan de auto gebeuren die besteld moesten worden, de nieuwe autopapieren moesten vanuit Duitsland via Nederland opgestuurd worden, bestelde reisgidsen konden we ophalen en we moesten ontzettend veel dingen inkopen die we nadat we Zuid Afrika zouden verlaten niet meer zouden kunnen kopen.

Een week lang leek alles ons tegen te zitten in Nelspuit; dingen waren niet besteld, alles duurde veel langer dan gepland en de gloednieuwe vacuumpomp die de rembekrachtiging regelt, begaf het al binnen 50 kilometer. En toen moest er natuurlijk weer een nieuwe pomp van uit Johannesburg komen. Uit verveling hebben we maar een hele dag in de bioscoop doorgebracht en 2 ontzettend slechte films gezien. Gelukkig kost de bioscoop hier in Afrika lang niet zoveel (1,25 pp) als in Nederland.

Maar door alle rompslomp in Nelspruit werden we ineens opgezadeld met een behoorlijk groot nieuw probleem: het verlopen van ons RSA visum. Toen we lang geleden het land zijn ingekomen, konden we allebei niet geloven dat we hier langer dan 3 maanden zouden blijven maar de tijd is omgevlogen en de nieuwe vacuumpomp kon niet in Nelspruit zijn voordat ons visum daadwerkelijk zou zijn verlopen.

Visum verlenging moet in principe een maand voor afloop aangevraagd worden in Pretoria dus dat leek ons ook geen handige optie. En zodoende kwam ineens Swaziland in ‘the picture’. Een klein koninkrijkje dat redelijk in de buurt lag van waar wij op dat moment waren maar waar we eigenlijk niet naar toe wilden. Maar wat waren we allebei achteraf blij verrast met deze keuze: Swaziland bleek ontzettend mooi te zijn en toch echt anders dan Zuid Afrika. Met stralend mooi weer hebben we heerlijk gekampeerd in Malolotja NR; een schitterend berglandschap. En toen we uiteindelijk in een andere plaats weer Zuid Afrika ingingen, kregen we doodleuk een nieuw visum voor 3 maanden in ons paspoort.

En begon het wachten weer opnieuw.... Inmiddels hebben we weer 4 nachten in Kruger NP doorgebracht (he, wat vervelend) en zijn we weer terug in Nelspruit waar we nu toch echt de laatste dagen hopen door te brengen zodat het volgende bericht daadwerkelijk uit Mozambique komt.

• 19 Februari 2009 - 08:51

Cees En Hanny:

Ziet er heel leuk uit
    We hopen dit over 2 jaar ook te doen.
    Wanneer zijn jullie terug in Nederland?

• 19 Februari 2009 - 10:07

Ton:

Ondanks de pech genieten jullie toch volop.
    Schitterende foto's en dit zullen niet de enige zijn denk ik. Wij zijn weer blij dat Brenda en Taco heelhuids terug zijn. Blijf genieten julie en nog vele veilige kilometers!! Groetjes Ton

• 19 Februari 2009 - 21:08

Leny En Bert:

Hadden net even internetverbinding en tot ons plezier een nieuw bericht van jullie. Gelukkig dat het met het visum in orde gekomen is. Mooie foto,s en hopelijk komt het met de auto helemaal goed. Hartelijke groetjes en op naar Mozambique en geniet van dit mooie land. Doei papa en mama vanuit een heel koud maar prachtig versneeuwd Oostenrijk.

• 20 Februari 2009 - 20:57

Dirma:

Wat een geweldige foto's weer! 3 maanden in RSA waarvan 10 dagen in het Kruger NP. Tjonge...wat een straf...hahaha. Geniet nog even van RSA want jullie gaan nog heimwee krijgen als je weer door het "echte" afrika gaat reizen.

• 21 Februari 2009 - 08:43

Mariska:

Hoi E&E,
    Een nijlpaard met een heel hoofd, dat zie je normaal alleen tot z'n bovenlip, grappig! Is het nu goed gekomen met de remmen? Goede reis naar Mozambique!
    Liefs, Mariska

• 21 Februari 2009 - 15:03

Diny En Gerrit.:

Hallo Erik Ellen .alweer pech met de outo.maar het is allemaal weer goed gekomen.schitterende fotos leuk om te zien.en nu maar weer genieten.
    groetjes ma en pa.

• 21 Februari 2009 - 17:38

Jeroen:

Mooie foto's weer. Hoe voelen jullie je nu? Vertel ook eens hoe jullie deze reis ondergaan. Onthaasten jullie volledig? Missen jullie nL? Wat doet alles wat jullie zien met jullie? Ik ben erg benieuwd!
    Balen van de auto...

gr,
    Jeroen

• 21 Februari 2009 - 18:11

Anne En Reinier:

Wouw, nog steeds in Zuid Afrika! Wij zijn sinds vandaag in Kaap stad, vanwaar we de komende dagen gaan proberen te regelen hoe we de motoren gaan verschepen. Dan willen we nog wat leuke dingen doen, wat mensen ontmoeten en dan gaan we weer terug naar Nederland!
    Veel succes met de rest van jullie reis!

• 24 Februari 2009 - 19:04

Ellen:

Hoi Ellen en Erik,
    ziet er allemaal weer geweldig uit!! en vooral een stuk vrolijker dan het grauwe weer dat wij hier hebben.
    have fun!!