Aankomst in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Aankomst in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Aankomst in Kaapstad

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

27 November 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Met een tot de nok toe gevulde gloednieuwe koelbox (met vriesvakje!!) zijn we uiteindelijk uit Windhoek vertrokken. Via bijna alle mogelijke passen zijn we naar Sesriem gegaan, de toegangspoort voor het Namib Naukluft park. Bijna alle Nederlanders brengen een bezoek aan het plaatsje Solitaire. Ton van der Lee is hier jaren geleden een camping in the middle of no-where begonnen maar omdat wij noch hem, noch z’n boeken kennen, slaan wij dit plaatsje over.

Halverwege de middag regelen we onze permit voor het Namib Naukluft park en reserveren we een plekje op de bijhorende NWR camping. Het is halverwege de middag en bloedverziekend heet hier middenin de woestijn. Het voordeel hiervan is dan wel weer dat wij de enige mensen zijn die op dat moment door de Sossusvlei en de Deadvlei lopen. Verder komen we wat springbokken, gemsbokken en struisvogels tegen in het compleet lege landschap. Ook klauteren we nog tot halverwege Dune 45 en bekijken we vanaf het dak van onze auto de ontzettend mooie zonsondergang. En valt ons nog eens op dat het hier wel erg leeg en kaal is.

De dag erna zijn we op zoek gegaan naar de Hidden Vlei. Na een klein uur lopen door het warme zand komen we verhit boven op de duin aan. Van hieruit hebben we niet alleen ontzettend mooi uitzicht op Hidden Vlei, maar ook op de rest van de duinen om ons heen. En ook hier zijn we weer de enige mensen.

We vervolgen onze reis naar Keetmanshoop. Vanuit hier brengen we een bezoekje aan het Quivertree forest (het kokerbomenbos) en de Giants Playground (gestapelde stenen) wat eigenlijk onverwacht erg leuk blijkt te zijn.

Daarna zijn we naar onze laatste toeristische bezienswaardigheid van Namibie gegaan; Fish River Canyon. Een ontzettend mooi uitgesleten kloof in de bergen van zo’n 160 kilometer lang. We rijden met onze auto langs alle verschillende uitzichtspunten. Omdat wij met onze LandRover zijn, mogen we ook nog een 10 kilometer langen 4x4 track rijden langs de kloof. Dit is echt super mooi en ook weer compleet verlaten. We krijgen bijna de indruk dat we de enigen hier zijn.

Na anderhalve maand Namibie wordt het dan eindelijk tijd voor Zuid Afrika. Via de ruige Cederberg Range rijden we naar Citrusdal. We vinden een ontzettend mooie campeerplaats bij The Baths; een soort SPA oord met verschillende natuurlijke warme en koude zwembaden en een aantal prive jacuzzi’s. Hier maken we gelijk volop gebruik van en we slaan heerlijk badderen. Al ons vuil van West en Centraal Afrika hebben we inmiddels wel van ons afgespoeld.

En dat is maar goed ook want we hebben inmiddels ook al het sjieke wijngebied van Zuid Afrika tot in de puntjes verkend. Omdat de omgeving hier heel, bijna Europees, mooi is en alle bergen van uitdagende passen voorzien zijn, slaan we geen plaatsje over. Zo zijn we al in Robertson, Tulbagh, Montagu, Paarl, Stellenbosch en Franschhoek terecht gekomen en hebben we niet alleen volop wijn geproefd en gedronken, maar zijn we ook op een kaasmakerij geweest waar we een allerheerlijkst stukje kaas hebben gekocht.

Verder genieten we ontzettend in Zuid Afrika. Alles wat je je voor kunt stellen is hier gewoon te koop. En vaak voor een veel lagere prijs dan jullie in Europa gewend zijn dus dat is super.

Wij zijn inmiddels de trotse bezitters van een African Wild Card. Obv het visum dat wij aan de grens gekregen, gaan wij hier door het leven als temporary South African residents. En het voordeel hiervan is dat wij voor deze kaart niet de toeristenprijs hebben hoeven te betalen, maar de inwonende prijs van nog geen 15 euro pp. Zodoende mogen we voor een prikkie een jaar lang alle 88 nationale parken bezoeken. Dus we blijven nog wel even in Zuid Afrika.

In Nederland BBQ-den we er natuurlijk altijd al vrolijk op los, in Zuid Afrika is het braaien tot culinair hoogstandje verheven. En wij doen hier enthousiast aan mee. Elke kampeerplaats op een camping hier beschikt over een eigen stroompunt, een watertap en een braai-vuurplek. Dus zodra we de auto op z’n plek hebben staan, wordt er een zak hout van het dak gehaald en wordt er een vuurtje gestookt waar we dan later weer een rooster opleggen om te braaien en waar nog later op de avond de marshmallows boven klaargemaakt worden.

En vandaag zijn we dan in Kaapstad aangekomen. Morgen willen we de Tafelberg opgaan en zondag naar Robbeneiland. Over een poosje zullen we hier wel weer verslag van uitbrengen.

• 27 November 2008 - 18:19

Dirma:

Wat een schitterende foto,s weer. Super dat jullie nu in kaapstad zijn. Wel een heel verschil met wat jullie tot nu toe allemaal hebben gezien en meegemaakt. En? Spreken jullie inmiddels al een woordje zuid afrikaans? Zoals "de Braai"...haha.
    Veel plezier in Kaapstad en vergeet niet Cape Point te bezoeken. Is ook schitterend. Zijn er trouwens rond deze tijd walvissen te zien? Ik wacht weer vol spanning jullie volgende berichtje/foto,s af.

• 28 November 2008 - 15:05

Astrid:

Wat een lekker lang verhaal weer. We moesten er ff op wachten, maar dan hebben we ook wel weer wat te genieten. Zeker ook van de foto's. Helemaal super!
    Proost en eet smakelijk voor de volgende "braai"

• 28 November 2008 - 20:34

Leny En Bert:

Super mooie foto's bij dit bericht uit Kaapstad. Klinkt wel erg ver van huis hoor! En dan dat heerlijke weer. Hier is het maar guur en donker. Laat de Zuid-Africaanse wijn maar goed smaken bij de braai. Groetjes van papa en mama.

• 28 November 2008 - 22:10

Jeroen:

...wauw...die foto's!

• 29 November 2008 - 12:28

Elly Ros:

Hoewel ik zelden reageer, geniet ik wel van afstand mee van jullie verhalen. Ben nu al benieuwd naar de foto's van de big 5. En vergeet vooral de prachtige vogels niet in de Zuid-Afrikaanse parken. Heel veel plezier.

• 29 November 2008 - 16:25

Jolanda En Koen:

He Erik en Ellen,
    Mooie foto's! En leuk te lezen dat het jullie zo goed gaat! Ben benieuwd hoe het jullie in Zuid Afrika bevalt. Hier gaat alles prima, de buik uitgegroeid tot formaatje basketbal, maar alles verloopt prima. Eén probleem, wie maakt er nu oliebollen met oud en nieuw?

• 30 November 2008 - 06:28

Taco En Brenda:

Hee Daar,
    Wij zijn nog bij de ouders va Sarah, maar gaan vandaag starten met de garden route. Robbeneiland ging donderdag niet door (boot had technische problemen), dus we zijn gisterenmiddag geweest. De oversteek was minder prettig, de zee was ruig en iedereen ziek. Hopelijk valt het mee vandaag. Veel succes bij de garage. De camping in Muizenberg is wel OK. See you!! En wens je zus het allerbeste!! Taco en Brenda

• 30 November 2008 - 13:21

Gert En Annet:

Hoi E&E,
    Geweldig dat jullie het zo naar de zin hebben. Houden zo!
    De foto's zijn fantastisch, we verheugen ons op meer!
    Groetjes G & A

• 30 November 2008 - 16:32

Gerrit En Diny.:

Ha Erik en Ellen.Jullie hebben Kaapstad dus bereikt nu die 88 parken nog bezoeken.daar zijn jullie wel even zoet mee.lekker warm daar bij ons is het winters het sneeuwt brrrr hier is alles o.k.groetjes pa en ma.

• 01 December 2008 - 11:14

Mariska:

Hoi E&E,
    Ben even ontsnapt naar het internetcafé beneden in de hal omdat ik had gehoord dat jullie een nieuw bericht hadden geplaatst. Ziet er cool uit daar. Geniet ervan!
    Groetjes, Mariska

• 01 December 2008 - 14:53

Mireille:

Wat een prachtige foto's. Is Zuid Afrika een plek om te blijven wonen? Of komen jullie ooit weer naar Nederland?
    Hier vieren we deze week Sinterklaas met de kinderen.
    Geniet ze!

• 05 December 2008 - 00:04

Angela:

Heb net jullie verhalen gelezen en de foto's bekeken.
    Wat een avonturen zeg en dat zonder douche en andere voorzieningen.
    En fijn om te lezen dat julie het gelukkig heel anders ervaren, dan de bekende vooroordelen over ( gevaarlijk) Afrika.
    Was van de week op kraamvisite bij Eveline en As vertelde al over jullie belevenissen.
    Nog heel veel plezier en nu jullie in Zuid-Afrika zijn, komt het qua lekker eten & drinken wel goed.
    Blijf voorzichtig en de groetjes van Dave & Angela.

• 05 December 2008 - 14:29

Louise & Milan:

Hello you two!
    We can read that you have made it to cape town! Congratulations! How has your trip been? Still cant read Dutch unfortunately... Hopefully its all been good for you! After Namibia we crossed into Bots, Zambia, Malawi, Mozambique and we are now in NE of SA, Blyde River Canyon. All the best!

• 08 December 2008 - 08:30

Marina:

aaah klinkt weer helemaal geweldig, mooie fotos ook joh.

• 09 December 2008 - 18:17

Marja De Groot:

Hallo erik en ellen, heb weer even wat foto's van jullie bekeken. Wat een geweldige reis moet dit zijn. Heb gezellige dingen in het raam gezet voor de kerst. Zal voor jullie heel anders zijn om
    kerst te vieren in de zon. Gr
    marja

• 09 December 2008 - 23:14

Levoucia:

Hoi, zijn jullie nog in kaapstad?? Mijn sus en schoonbroer wil graag met jullie kennis maken.Mij e-mail adres is d.vandijk@home.nl . als jullie dat wil dan kan ik zijn telefoon nummer door mailen. gr Levoucia (ex AZL ér)

• 10 December 2008 - 19:27

Hugo En Viola:

De foto's zien er weer goed uit! Nu op naar de wildparks. Hoop dat jullie the Big 5 gaan zien.
    Groetjes vanuit een koud en regenachtig Nederland

• 12 December 2008 - 20:11

Taco En Brenda:

He, waar zitten jullie? Wij zitten bij Buffalo Bay. Coast to Coast is een goede tip, leuke plekken en een stuk goedkoper dan de campings op het moment.
    See you?