Op het gemak reizen we weer verder - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Op het gemak reizen we weer verder - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Op het gemak reizen we weer verder

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

13 December 2008 | Zuid-Afrika, Swellendam

In Kaapstad zelf zijn geen echte kampeer mogelijkheden maar nu we dan eindelijk eens in een echte stad waren, wilden we er ook midden in zitten en van alle stadse gemakken kunnen genieten. Na wat zoekwerk hebben we een kamer genomen bij een backpackers lodge op Longstreet. Vanaf het grote balkon hadden we mooi uitzicht op de straat onder ons. Ditzelfde balkon fungeerde vanaf een uur of 5 echter als bar/club/disco/dancing voor hippe Capetownians die tot laat in de nacht door gingen met feest vieren. Onze kamer lag zo dicht bij dit balkon dat we regelmatig konden genieten van ‘hij houdt wel van me, hij houdt niet van me’ scenes tussen stelletjes en ander soort ongemakken. Zodoende hebben wij voor het eerst in de bijna 9 maanden die we op pad zijn, gebruik gemaakt van onze oorproppen om toch nog een beetje aan slapen toe te komen want wij wilden natuurlijk ook nog wat van de stad zelf zien.

Kaapstad is onlosmakelijk met de Tafelberg verbonden. De 1000 meter hoge berg staat als het ware middenin de stad en is bijna vanuit elke hoek te zien. En het mooie is, dat je met de Cable Car in een paar minuten op de top staat. Op de top hebben we een leuke wandeling gemaakt over de ’tafel‘ heen en van alle kanten van het uitzicht onder ons genoten. We zijn het er volop mee eens dat Kaapstad bekend staat als de mooiste stad in Afrika.

De andere ‘must see’van Kaapstad is toch wel Robbeneiland; het eiland waar Nelson Mandela jaren lang als politiek gevangene heeft vast gezeten. Zowel de boottocht naar het eiland, de rondrit over het eiland en de rondleiding in de gevangenis zijn de moeite waard en on-afrikaans goed georganiseerd. De veiligheidsman op de boot geeft een instructie over het gebruik van de reddingsvesten en de nooduitgangen, waar ze bij de KLM nog wat van kunnen leren; de gids op de bus weet precies op de juiste momenten wat te zeggen, leuke grapjes te maken en een pauze voor foto’s te geven en de ex-gevangene die de rondleiding geeft in de gevangenis vertelt ‘gewoon’ z’n eigen verhaal over zijn ervaringen op Robbeneiland. Maar met dit verhaal maakte hij een verpletterende indruk op ons en alle andere aanwezigen.

Ook de omgeving rond Kaapstad is super mooi. Zo hebben we West Coast NP bezocht en hier zijn we op het wilde idee gekomen om te gaan leren kite surfen. Omdat wij toch wel een beetje ‘mooi weer’ sporters zijn, wachten we hiermee tot we het warme water van de Indische Oceaan bereikt hebben en dan moeten wij als volwassen dertigers ons in het hippe surfleven gaan gooien. Onder het mom van je bent nooit te oud om te leren gaat ons dat vast wel lukken.

Natuurlijk hebben we ook een bezoekje gebracht aan de pinguins kolonie op Boulders Beach en aan Kaap de Goede Hoop. Nadat ook de auto een paar dagen goed onderhanden was genomen door een mechanic, hebben we Kaapstad en de mooie Cape Peninsula na een week of 2 toch echt verlaten omdat we weer verder moesten. En eigenlijk waren we volgens al onze boekjes en de dame van de touristinfo al veel te laat in het seizoen, maar we wilden graag de walvissen zien. Dat kan hier gewoon vanaf de kust in plaats van dat je met een dure boot de zee op moet. En op de één of andere manier hadden we weer ontzettend veel geluk; zowel vanaf de kust in Hermanus als wel vanaf De Hoop Nature Reserve hebben we grote groepen walvissen zien zwemmen en echt vanaf heel dicht bij.

Maar ons bezoek aan Zuid Afrika zou natuurlijk niet compleet zijn zonder een bezoekje aan Cape Agulhas; het meest Zuidelijke puntje van het Afrikaanse continent. Het punt op zich is natuurlijk niks bijzonders, maar voor ons wel een ontzettende mijlplaal. We zijn namelijk op de helft van onze reis aan gekomen en de terugreis staat voor de deur. We zijn er op dit moment alleen nog niet uit welke landen en in welke volgorde we die aan gaan doen en of we gaan terug gaan rijden naar Nederland of toch de auto terug willen verschepen.

Het is ongekend hoe apart, mooi, indrukwekkend, leuk, romantisch, verpletterend, intensief en verwarrend de afgelopen 8 maanden voor ons geweest zijn. Het vertrek vanuit Hardinxveld en het inruilen van ons huis voor een auto met een tentje; de overtocht van Spanje naar Marokko waar Afrika dan echt begon gevolgd met de doorsteek door de Sahara. De Sahara viel ons ontzettend mee qua warmte, de Sahel doorsteken viel daarentegen ontzettend tegen. Het donker Afrika wat voor overlanders vol gevaren is met oa visa problemen, car jacking, roadblocks, geen brandstof beschikbaar, berovingen, enz. was voor ons elke dag genieten. En na maanden van afzien op het gebied van de hygiene in sanitaire voorzieningen, het ontbreken van electriciteit, de beschikbaarheid van eten en drinken en het altijd goed moeten zoeken naar veilige overnachtings plaatsen, kwamen we in het paradijselijke Zuidelijk Afrika terecht en kunnen we wel stellen dat het lijkt alsof we onderweg bijna geen problemen tegen komen. Zelfs ziek zijn of het krijgen van malaria is ons bespaard gebleven. Wij hebben dan ook erg veel zin in de komende 8 maanden die nog op ons wachten en alle landen die we nog gaan bezoeken en via de site blijven onze belevenissen natuurlijk gewoon te volgen.

• 13 December 2008 - 09:34

Annette En Jan:

FIPO, om met Jeroen z'n woorden te spreken!

Hoi Ellen en Erik,
    Fijn om weer wat te lezen, wat hebben jullie een geweldige reis. Regelatig spreken we Lenie (meestal bij Bas) en horen dan ook nog over jullie en natuurlijk via Astrid. Vanaf hier ook hele fijne, gezellige en zonnige kerstdagen.
    Heel veel liefs van Jan en Annette

• 13 December 2008 - 09:44

Leny En Bert:

Hoi Ellen en Erik,
    Wat een supermooi verhaal zeg. Schitterende foto's. Het ziet er allemaal zo anders uit als hier. Zo te zien gaat het jullie bijzonder goed en dan dat heerlijke weer. We hopen dat het tweede gedeelte van de reis net zo "voorspoedig"zal verlopen als het eerste deel. Natuurlijk met alle hobbels en putten die je ongetwijfeld zal tegenkomen. Blijf gezond! Liefs mama en papa

• 13 December 2008 - 19:45

Dirma:

Hoi Ellen en Eric,

Ik vind het helemaal geweldig dat jullie zo positief zijn over Zuid Africa. En ik ben het ook helemaal met jullie eens. Voor mij is Kaapstad ook de meest indrukwekkende en mooiste stad waar ik ooit geweest ben. Tja, en dan ook nog al die mooie wildparken die jullie gaan bezoeken. Ben heel benieuwd naar jullie volgende foto's van "the big five"?

gr. Dirma

• 13 December 2008 - 20:04

Hugo:

Hoi Ellen en Erik,

Goed te lezen dat het allemaal lekker gaat daar. Hier is het inmiddels koud en guur. Succes met de nog volgende "travels"...
    Greetzz
    Hugo

• 13 December 2008 - 20:09

Koen En Jolanda:

Klinkt helemaal geweldig. Leuk te lezen dat jullie echt alles doen en zien! Koen heeft echter toch twijfels aan de kite-surf talenten van Erik: hij kan niet eens op een luchtbed in de Middenlandse Zee blijven liggen! (koen's woorden). Veel succes in ieder geval en hele goede kerstdagen en jaarwisseling.

• 13 December 2008 - 20:50

Jeroen:

...jammer... 11 uur te laat voor een fipo.De twijfelachtige eer gaat naar mijn buren ;)
    Mooi reisverhaal en foto's weer. Ik zie zelfs wat reflectie in het verhaal komen. Ik ben echt benieuwd naar de zelfrefelctie over 8 maanden. Zo'n reis die jullie maken moet wat met je doen. Geniet van jullie terugreis en ook ik hoop dat de terugreis net zo voorspoedig loopt als jullie heenreis.
    Alvast een fijne kerst gewenst! Tot ziens in 2009!
    gr,
    Jeroen

• 04 Januari 2009 - 13:52

Maria De Groot:

Hallo Ellen en Erik. Hier dan eindelijk een bericht van mij (en SPF). Jullie zijn nu in een land dat wij ook meermalen bezochten en jullie verhalen roepen weer vele herinneringen op en weer zin om er naar toe te gaan. Mijn zwager en schoonzus zijn ook net weer terug en het aparte is dat ze bijna tegelijkertijd met jullie in de buurt van Etosha Park in Namibië waren. Ze hebben daar in de buurt wel nederlanders met een jeep en tent op het dak ontmoet, maar die gingen richting Zambia en de Victoria Falls. Bij SPF Beheer gaat alles zijn (aparte) gang. Vanaf 1 januari is NSP ingelijfd en morgen hebben we een gezamelijk nieuwjaars-ontbijt. Inmiddels zijn ook Hennie Zoontjes (Hoofd Communicatie) en Tosca Kolkhuis (hoofd JZ) al weer vanaf 1 augustus bij ons aan de slag. Hennie is een apart type en ziet er steeds niet echt gekleed uit, maar hij zal zijn capaciteiten wel hebben. Verder gaat er vanaf 1 februari weer wat veranderen. Ernest gaat wat taken van Albert overnemen en krijgt als voornaamste taken Bestuursondersteuning en Veherex. Actuariaat, Communicatie en Juridische Zaken vallen dan niet meer onder Ernest, maar hoe dat precies gaat worden, weten ze nog niet. Van NSP komt er iemand bij Communicatie erbij en Emmy van Groningen komt bij Thijs en Marie-Cécile erbij, maar hoe dat weer precies ingevuld gaat worden weet ik ook niet. Annemieke is sinds 1 januari helemaal uit dienst bij SPF, maar vanaf 1 september zat ze al op de afdeling bij Jan Kaptein. Vanaf 5 november hebben wij er tijdelijk een kracht bij, maar die gaat eind januari weer weg. Hoe dat dan verder gaat weet ik ook niet (ik weet niet veel hè). Het schijnt dat Paula en ik voor Ernest en Bestuursondersteuning blijven werken, maar dat heb ik ook niet rechtstreeks gehoord. Volgende week eens een gesprekje met Ernest aanknopen. Ook Debbie gaat SPF verlaten; die gaat vanaf half maart bij Cordares werken, dus daar gaat ook weer wat veranderen. Beetje rommelige tijden dus. Ook qua kamerindelingen en dergelijk zal er wel wat veranderen als er overal mensen bijkomen, maar dat merken we allemaal wel.
    Persoonlijk hebben wij het afgelopen jaar wat vervelende dingen achter de rug (Bert heeft op vakantie een herseninfarct en 7 weken later thuis een hartinfarct gehad, maar alles zonder nadelige gevolgen gelukkig), maar in het nieuwe jaar gaan we weer volle kracht (nou ja, niet helemaal vol) vooruit. Vrijdag 13 feburari gaat onze jongste dochter trouwen, dus over bijna 6 weken hebben we een feest. Ik moet alleen nog kleding zien te vinden.
    De dochter van Paula vertrekt dinsdag (6 jan)ook naar Zuid Afrika voor 4 maanden stage. Die gaat naar Pretoria en Paula denkt er aan om daar in april ook naar toe te gaan om haar op te zoeken.
    Jullie hebben de helft er al weer op zitten en ik moet zeggen, het gaat nu toch wat sneller voor mijn gevoel dan in het begin. Geniet ervan, wees voorzichtig en tot een volgende keer.
    Groetjes.