Het roer om - Reisverslag uit Pangani, Tanzania van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Het roer om - Reisverslag uit Pangani, Tanzania van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Het roer om

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

06 April 2009 | Tanzania, Pangani

Wist je dat......

... wij al ruim een jaar onderweg zijn in Afrika.
... wij al maanden rondreizen in de regentijd.
... onze daktent niet geheel waterdicht is.
... wij al een aantal keer de complete Big Five(luipaard, leeuw, buffel, olifant en neushoorn) hebben gezien.
... wij ook al veel andere wilde dieren hebben gezien.
... wij het in de woestijn niet zo heet hebben gehad als we verwacht hadden.
... wij het in het regenwoud ook niet super vochtig hebben gehad.
... wij onze eerste lowland gorilla gratis en voor niks buiten een NP hebben gezien.
... wij bang zijn voor baboons sinds onze aanval op het Waterberg Plateau in Namibie.
... wij nog maar weinig krokodillen hebben gezien.

... wij Nederland het meest misten toen jullie konden schaatsen.
... wij regelmatig op nu.nl kijken maar het idee hebben dat we niet al te veel missen.
... wij het erg leuk vinden om berichten in ons gastenboek te lezen.
... wij al behoorlijk veel trouwpartijen en kraamvisites gemist hebben en nog gaan missen.
... wij het idee hebben dat we absoluut niet veranderd zijn als we terugkomen.
... wij zelfs regelmatig aan ons werk denken en ook wel zin hebben om weer aan de slag te gaan.

... de meeste Afrikaanse steden niet leuk zijn.
... de steden Brazzaville, Franceville, Kaapstad, Rabat en Maputo hierop de uitzonderingen zijn.
... heel af en toe diesel moeilijk verkrijgbaar is en dat dit met name in de olieproducerende landen is.
... wij toen we Centraal Afrika uit kwamen een behoorlijk woordje Frans spraken.
... wij voor de laatste keer sneeuw in Marokko hebben gezien.
... wij overal met onze bankpas geld uit de muur hebben kunnen halen.
... wij Centraal Afrika vooral leuk in plaats van gevaarlijk of eng vonden.
... wij in Ghana overwogen hebben om de LandRover naar Namibie te verschepen maar wij blij zijn dat we dit niet gedaan hebben.

... wij tot nu toe nog nooit smeergeld betaald hebben. En dit ook niet van plan zijn te gaan doen.
... wij tot nu toe onderweg 1 geit hebben dood gereden.
... wij regelmatig op roadblocks stuiten maar hier altijd met een praatje weg weten te komen.
... wij het liefst in onze daktent slapen.
... wij nog regelmatig schrikken van het rijgedrag van Afrikanen.
... wij tot nu toe nog geen bekeuringen gehad hebben.
... wij inmiddels al 50.000 kilometer gereden hebben.
... wij inmiddels al helemaal aan het links rijden gewend zijn.
... wij tot nu toe pas 1 lekke band gehad hebben.
... de meeste doorgaande wegen in Afrika behoorlijk goed zijn.
... wij erg tevreden zijn over onze auto.

... wij erg blij zijn dat we tot nu toe nog geen malaria gehad hebben.
... wij hiervoor al een jaar lang Lariam slikken en ons hier nog steeds goed bij voelen.
... wij wel regelmatig gestoken worden. En we ook de Tseetsee vliegen al ervaren hebben.
... wij verder ook nog niet echt ziek zijn geweest.
... wij nog steeds zonnebrand (SPF 40) gebruiken en soms ook nog wel eens verbranden.
... wij elkaars haren knippen.
... wij in Centraal Afrika goed zijn geworden in het nemen van bucket showers.
... wij hier vaak Dettol aan het water toevoegden om nog een beetje schoon te worden.

... wij het liefst zelf koken.
... als we niet zelf koken, onze favoriete fastfoodketens de Debonairs en Spur zijn.
... wij in Angola 2 euro voor anderhalve liter water betaald hebben.
... wij de rode wijn in Zuid Afrika per 5 liter verpakkingen kochten.
... wij regelmatig boodschappen kunnen doen bij de (Super)Spar.
... er in Afrika in alle uithoeken Coca Cola verkrjgbaar is.
... wij ook regelmatig Gouda Cheese kunnen kopen, maar dit niet echt lijkt op onze Nederlandse kaas maar meer weg heeft van Cheddar kaas.
... wij enorm zijn afgevallen in West en Centraal Afrika, maar dat we ook al wel weer zijn aangekomen in Zuid Afrika.

... de interverbinding hier meestal nog via de telefoonlijn gaat en zodoende niet altijd snel is.
... onze eigen laptop kapot is gegaan doordat er allemaal mieren in zijn gekropen.
... wij inmiddels een paar duizend foto's hebben.
... wij onze kleren meestal zelf en met de hand wassen.
... onze 2e hands 5 jaar oude GPS prima werkt.

... wist je dat wij het erg naar ons zin hebben gehad het laatste jaar en zodoende hebben besloten om niet terug te rijden maar Nederland, maar om na Kenia weer terug naar het zuiden te rijden en onze reis af te sluiten in Zuid Afrika.

• 06 April 2009 - 13:44

José:

Wist je dat...

- ik dit een van de leukste verslagen vind tot nu toe?
    (Ik heb ze allemaal verslonden hoor, maar hier staat wel heel veel interessante informatie in!)

Veel plezier nog!

Groetjes José en Ronald

• 06 April 2009 - 14:45

CEES EN HANNY:

Jullie beleven veel en dat is ook de bedoeling van jullie reis
    we genieten van jullie belefenissen en kunen bijna niet wachten er ook aan te beginnen.
    gr Cees en Hanny van der Groef

• 06 April 2009 - 16:57

Jeroen:

Leuk bericht!
    Afsluiting van reis in Zuid Afrika? Jullie blijven relaxen daar?per vliegtuig terug? Wanneer kunnen we jullie met toeters en bellen op schiphol opwachten?

groetjes Christine, Jeroen en kids!

• 06 April 2009 - 20:18

Leny En Bert:

Wat een leuk overzicht heb je gemaakt zeg. Alle indrukwekkende belevenissen op een rij. Wat een prachtige foto van de leeuwin met welpje. Nog bijna een half jaar te gaan. We hopen dat het steeds zo goed blijft gaan.
    Groetjes van ons, doei

• 06 April 2009 - 20:48

Dirma:

Wat een leuk berichtje! Klinkt allemaal super positief. En wat een super idee om weer terug te rijden naar Zuid Afrika. Is natuurlijk fantastisch om zo'n reis af te sluiten met een Zuid Afrikaans wijntje in Zuid Afrika...hahaha. Geniet van alles wat jullie nog gaan tegen komen, 6 maanden gaan snel voorbij!

• 06 April 2009 - 21:19

Marina:

Ontzettend leuk!!!

• 07 April 2009 - 03:13

Mireille:

Wat een indrukwekkend overzicht van jullie belevenissen.
    Het roer om...
    Betekent dit dat jullie in Zuid Afrika blijven?
    Misschien een hotelletje openen?

Groet, Mireille

• 07 April 2009 - 10:01

Astrid:

Ik sluit me bij bovenstaande reacties aan: wat een super leuk verhaal heb je ervan gemaakt. Antwoord op heel veel vragen die we jullie zouden hebben willen stellen. Nog een half jaar te gaan, zorg voor nog zo'n indrukwekkende lijst met "Wist je datjes". Ga ik straks weer gewoon werken en voor Eveline zorgen (verschil moet er zijn, hahahaha)
    Lieve groeten

• 07 April 2009 - 14:53

Tom Kienhuis:

Ahh nu op weg naar Kenia! Mocht je in Mombassa komen, dan moet je even een bezoekje brengen aan de Gasolina (Bar)! Ps net een huis gekocht in amsterdam samen met hannah, dus als jullie terugkomen snel langskomen. groet tom

• 12 April 2009 - 15:50

Jan En Annette:

Geweldig, wat een leuk opsomming. We lezen alles hoor, maar reageren niet ieder keer.
    Jullie genieten volop en daar gaat het toch om...?
    Maak er nog een paar hele fijne maanden van.
    Groetjes van Jan en Annette

• 12 April 2009 - 19:21

Nely En Chiel:

Geweldig wat jullie mee maken.we smullen van jullie verhalen we wensen jullie nog heel veel reisplezier .we zijn jaloers op jullie . zulke schitterende foto's hebben wij niet kunnen maken. heel veel plezier nog en ...maar gezond blijven hoor!groetjes Nely en Chiel de Graaf ,die jullie hebben ontvangen in onze huurcamper toen we op de camping in swellendam stonden...lang terug voor ons gevoel.doeiiii.