Tussensprint - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Tussensprint - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Tussensprint

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

11 Augustus 2009 | Zambia, Livingstone

Het oversteken van de rivier naar Mozambique is het niet geworden en via een avontuurlijke en afgelegen route zijn we door het zuiden van Tanzania naar Malawi gereden. Langs de honderden kilometers die we gereden hebben, kwamen we maar een paar dorpjes tegen. En uiteraard weinig voorzieningen.

In een van de grotere plaatsen, Tunduru, werd het na dagen stof happen wel weer eens tijd voor een douche. We waren op zoek naar een kampeerplek en hadden gehoord dat er aan de rand van het dorp een missie post was. Bij de missie zijn we niet terecht gekomen want we kwamen aan bij het huis van de bisschop en hier werden we met open armen ontvangen. Toen we beperkt kamp hadden gemaakt werd ons verteld dat dat niet helemaal de bedoeling was; we waren gasten dus moesten we mee eten. De volgende ochtend (zondag) konden we beleefd wegblijven voor de mis (was in het Swahili) maar mochten we nog wel mee ontbijten!

Na nog wat nodige kilometers rijden, kwamen we aan in Malawi. We zijn naar Kande Beach gereden en hebben hier heerlijk aan het meer gestaan. Het stond er vol met diverse overlandtrucks dus het was een drukte van belang.

In de bar hadden we kennis gemaakt met een Tsjechische man die in de mining industrie zat. Hij kwam aanrijden met z'n LandRover en een bootje en we hebben een mooie deal gemaakt dat wij hem hielpen met de boot te water laten, en wij dan lekker mee konden varen. Zodoende werden we 's middags lekker rond gevaren en hebben we gesnorkeld.

De dag erna stonden we om 08.30 al weer paraat om te gaan duiken. En om 11.00 stonden we al weer klaar om met het bootje in Mayoka Village te gaan lunchen. Maar ook toen was het weer gedaan met het relaxen en zijn we door gereden naar Lilongwe, de hoofdstad van Malawi.

Toen werd het na maanden weer tijd voor een nieuw land, Zambia. In 1 ruk reden we door naar South Luangwas NP. We kwamen terecht op een super mooie campsite aan de rivier met uitzicht op de olifanten aan de overkant.

We hebben al behoorlijk veel geluk gehad met wildlife; toen we tree climbing lions wilden zien in Queen Elisabeth is dat gelukt, toen we chimpansees gingen kijken in Oeganda is dat tot 2 keer toe gelukt, toen we bos olifanten wilden zien in Gabon is ons dat na uren wandelen gelukt, toen we gorilla's wilden zien is ons dat 3 keer gelukt, toen we walvishaaien en mantaroggen in Mozambique wilden zien is dat gelukt, de Big 5 hebben we al een aantal keren compleet gezien, enz. enz.

South Luangwa NP was het park waar we naar toe gingen om op de night drive luipaarden te zien. En het is al weer te raden: we hebben een luipaard gezien! Dus ook deze missie was geslaagd. Het enige dat nu nog hoog op ons verlanglijstje staat is een bruine hyena (hopelijk lukt dat in Botswana) en een echte lion kill.

Na al het wildlife gingen we door naar Lusaka, de hoofdstad van Zambia. Hier kregen we het idee dat we toch echt in de buurt van Zuid Afrika komen. Grote shopping malls met de SuperSpar en de Shopright en de niet te missen Food Court met allerlei pizzeria's, fast food ketens en broodjes zaken. We zijn weer bijna terug in de bewoonde wereld!

Maar een bezoek aan Zambia is natuurlijk niet compleet zonder naar de Victoria Watervallen te gaan. We hadden weer een slinkse manier om dit zo goedkoop mogelijk te doen. We zijn namelijk bij een super duur 5 sterren hotel een cappucino wezen drinken (10 USD!!) zodat we van hun eigen toegangspad naar de Falls gebruik konden maken. En dat scheelde dan toch weer mooi wat dollars uit.

Nu staan we op het punt Namibie in te gaan voor een klein stukje. Alle overlanders dwepen met het Ngepi camp in de Caprivi strip dus nu we zo dicht bij zijn, pakken we dat ook nog weven mee. Daarna wordt het tijd om Botswana in te gaan en een paar parken te bezoeken.

• 11 Augustus 2009 - 08:28

Dayenne:

Hoi Ellen en Erik,

Wat een avontuur. En al die wilde beesten die jullie hebben gezien. Echt super geweldig!!

Ik houd jullie site goed bij om toch een beetje mee te geniet.

Liefs
    Dayenne

• 11 Augustus 2009 - 09:56

Viola:

hoi reizigers,

Heb even geen tijd gehad om te reageren op jullie mooie verhalen. Maar ben nu helemaal bijgelezen. Goed om te horen dat Simba Camp meeviel en leuk dat jullie ook op Zanzibar zijn geweest!
    Groetjes,
    Viola

• 11 Augustus 2009 - 14:56

Frans:

Hi Eric en Ellen,
    Ons het ontmoet by Bridge Camp. Gaan julle wel op julle toer. Drink by ons rooi wyn wanneer in Johannesburg.

frans.brewis@bedrockms.co.za

• 12 Augustus 2009 - 08:43

Leny En Bert:

Heeft de bisschop jullie nog kunnen bekeren? Dat is wel leuk als je door de lokale bevolking op zo'n manier wordt onthaald. Geweldig toch dat jullie al zoveel dieren hebben gespot. Veel plezier in de volgende NP's. Doei papa en mama

• 12 Augustus 2009 - 21:17

Remko & Martine:

Zo te lezen vermaken jullie je nog wel even daar! Ook Kande beach en South Luanga bezochten wij! Maar een lion kill hebben we nog niet gezien, hopen voor jullie dat jullie het meemaken! Wij zijn inmiddels weer aan het wonen en werken in NL. Enerzijds spring je zo weer op je fiets en rijd je je Nederlandse leventje in, toch botsen wij regelmatig tegen regeltjes binnen dit overgeorganiseerde landje, lijkt het wel of we hier toch echt niet meer zonder horloge en agenda kunnen.... Welkom to the real world.... Geniet nog even, want voor je het weet ik afrika alleen nog maar in je hoofd!

ps het is ook koud hier ;-(