Op zoek naar gorillas - Reisverslag uit Franceville, Gabon van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Op zoek naar gorillas - Reisverslag uit Franceville, Gabon van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Op zoek naar gorillas

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

28 Augustus 2008 | Gabon, Franceville

Nadat we Yaounde verlaten hadden, veranderde het landschap steeds meer.We reden uren lang lang grote stukken tropisch regenwoud. De jungle zoals je je die als klein kind voorstelt. Nadat we bij Bitam de grens over waren gegaan, kwamen we dan ook echt in Gabon terecht en werden we getrakteerd op nog meer bos.

De dag erna waren we allebei enorm opgelaten; we gingen met de auto de evenaar over. Omdat Gabon absoluut geen toeristisch land is, was daar geen toeristische attractie van gemaakt. Er stond nog net een bordje langs de kant van de weg, maar voor ons was het toch wel een bijzonder moment. En met dat we de evenaar zijn overgegaan, hebben we tegelijkertijd het regenseizoen achter ons gelaten.

Uiteindelijk zijn we na een flink aantal kilometers over gravelwegen aangekomen in Lope. Hier bevindt zich een van de makkelijkst toegankelijke NP van Gabon, maar dit kan je met een flinke korrel zout nemen. We werden van Ecofac, naar ZLM gestuurd, van ZLM naar WCS en van WCS naar het dure Lope hotel. Er wordt ontzettend veel onderzoek gedaan naar allerlei wildlife dat zich in het park bevindt, maar liever zonder toeristen.

Na lang aandringen en volhouden kwamen we bij de juiste persoon terecht en legden we uit dat we graan naar een onderzoeks camp wilden, maar niet voor een absurde prijs. Alles is hier namelijk extreem duur. Maar we hadden geluk, de manager van het camp was er niet en zodoende hebben we 2 dagen bij een stel onderzoekers gekampeerd; gratis! Het was een van de mooiste plekken tot nu toe, midden in de jungle en met een natural swimmingpool om de hoek om af te koelen. Een van de dagen zijn we met 2 gidsen de jungle ingegaan. Na uren lopen hebben we wel apen gezien maar nog geen gorillas.

Verder hebben we vanuit Lope nog een Mandrill track safari gedaan. De mandrillen hebben we wel gezien. Ook hebben we een late middag gamedrive gedaan waar we al schitterende dingen hebben gezien; forest olifanten, buffels, sitatunga, bushpigs en colobus monkeys. Verder zijn we erg onder de indruk van het landschap van Gabon.

Van het weekend gaan we de zuid oost hoek nog verder bekijken. Omdat we het idee om de bijna uitgestorven wester lowland gorilla niet uit ons hoofd kunnen zetten, gaan we iets heel tegen natuurlijks doen. We gaan na het weekend weer de evenaar over en begeven ons richting Ivindo NP, Langoue Bai. Vanuit hier steken we de vrij noordelijk de Congo in om ook een bezoekje te brengen aan Odzala NP. In deze parken moet het hopelijk lukken een glimp van de gorillas op te vangen.

• 28 Augustus 2008 - 13:22

José:

Klinkt goed allemaal in die jungle. Nog geen enge slangen tegengekomen?

Groetjes uit Ede!

• 28 Augustus 2008 - 14:50

Ronnie:

Hallo Erik en Ellen,
    Als ik dit verhaal lees kriebelt het echt bij mij want dit gedeelte van Afrika vind ik persoonlijk het mooiste gebied en hoop voor jullie dat er ook echt gorilla's gaan spotten want dit is een geweldige ervaring

Groetjes Ronnie
    www.donkerafrika.nl

• 28 Augustus 2008 - 19:53

Robert:

Dit is toch allemaal fantastisch!!!

• 28 Augustus 2008 - 20:08

Leny En Bert:

Geweldig wat jullie allemaal beleven. Net het dagboek van augustus gelezen. Super! Vooral die aap in de auto. Ik zie het voor me. Groetjes van ons p&m

• 31 Augustus 2008 - 10:56

Jeroen:

Aapjes kijken! Doen wij hier ook in Blijdorp, maar jullie verhaal is toch wat spannender!
    groetjes!

• 01 September 2008 - 18:14

Hallo Erik En Ellen.:

wij hebben de mooie verhalen van jullie gelezen.geweldig allemaal .veel succes.hier is alles goed.groetjes.pa en ma.

• 02 September 2008 - 20:58

Henriette:

Fijn om te lezen dat alles goed gaat!het is nog leuker als de linda ellen! liefs van ons allemaal!

• 04 September 2008 - 21:46

Marina De Groot:

Wow..
    wat een geweldige verhalen
    Kijk weer uit na de volgende update

• 06 September 2008 - 17:16

Peter En Nicole:

he gasten, hopelijk alles ok met jullie. heb gelezen dat jullie een visum voor angola hebben...gefeliciteerd, hoor verder alleenmaar verhalen dat het nog lastiger is geworden. Wij nu in bamako..volgende wk verder in de richting van een europeese winter.

grtn, peter en nicole