Nog 5 grensovergangen - Reisverslag uit Misso, Estland van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Nog 5 grensovergangen - Reisverslag uit Misso, Estland van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Nog 5 grensovergangen

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

21 Juli 2017 | Estland, Misso

Na de zijderoute in centraal Azië hebben we de laatste dagen in Rusland de 'golden ring' gereden. Die hebben we afgetopt met ook nog een extra rondje langs de Wolga. De laatste dagen in Rusland zaten dan ook propvol cultuur, Unesco sites en andere bezienswaardigheden.

En als kers op de taart hebben we een heuse moose farm bezocht. Dit klinkt leuker dan het is want de rondleiding was in het Russisch en we werden lek geprikt door de muggen. Snel weer door dus.

En zodoende zijn we inmiddels terug in de EU en nog zo'n 2000 km van huis. De grens liep vertrouwd langzaam. Onder overlanders zijn grensovergangen berucht en een veel besproken onderwerp. Ook op forums. De wildste verhalen doen de ronde. Uren wachten, van het ene kantoortje naar het andere, gebouw in gebouw uit, roadtax, ecotax, verzekering regelen, carnet stempelen, ontsmettingsbaden, drugscontroles en andere inspecties. Heel fijn dat we nu dus weer in de EU zijn en nog maar 5 grensovergangen te gaan hebben. Tijd voor een overzicht met top-5-jes.

Mooiste landen

Armenië
Tajikistan
Bulgarije

Beste bushcamp plekken
Altai bergen (Kazachstan en Rusland)
Woestijn (iran)
Waghan vallei (tajikistan)
Onder de milkyway met kloosterviews (Armenië)
Semi-woestijn (Oezbekistan)

Novosibirsk (Rusland)
Kostroma (Rusland)
Esfahan (Iran)

Gezelligste hostels
Riverside hostel in Karakol (Kirgizië)
Greenhouse hostel in Dushanbe (tajikistan)
Tes guesthouse in Osh (Kirgizië)
Pitstop in Almaty (Kazachstan)
Alexandrovo in Dimitrovgrad (Bulgarije)

Vaakste gekochte boodschappen

Turkmenistan
Rusland
Iran
Oezbekistan
Andere landen was stempel bij de grens

En nu snel door naar Riga om Letland te (her-)ontdekken!

• 21 Juli 2017 - 20:56

Jan Den Breejen:

De grensovergangen zijn dus vanaf nu op de vingers van één hand te tellen. We zullen binnenkort jullie reisverslag gaan missen! Goede reis het laatste "stukje".

• 21 Juli 2017 - 21:19

Leny:

Leuk die opsomming van de top-5. Fijn dat jullie ons zo goed op de hoogte gehouden hebben. Nu wordt het echt aftellen. Spannend de laatste loodjes.

• 22 Juli 2017 - 17:04

Viola:

Er staat een land tussen waarvan ik niet eens wist dat het bestaat.
    Veel plezier met de laatste kilometers!

Groetjes,
    Viola

• 23 Juli 2017 - 11:12

Gerrit:

Nog een paar grenovergangen en Dan were in het Mooie Nederland leuk toch.dan Zien wij julli binnen kort weer teruch hoop ik.goede Reis nog.groetjes diiny en Gerrit.

• 11 Februari 2018 - 15:20

Karin:

Welke grensovergang hebben jullie genomen van rusland naar Litouwen/Letland?