Eindelijk Mozambique - Reisverslag uit Praia do Tofo, Mozambique van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu Eindelijk Mozambique - Reisverslag uit Praia do Tofo, Mozambique van Ellen en Erik - WaarBenJij.nu

Eindelijk Mozambique

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Erik

02 Maart 2009 | Mozambique, Praia do Tofo

Na een laatste bezoek aan Nelspruit om het probleem met de remmen definitief te verhelpen konden we dan eindelijk richting Mozambique. Dat werd ook wel een keer tijd. Hoewel Zuid-Afrika ons heel goed is bevallen (vooral de Spur en de Debonairs) hadden we de laatste 2 weken toch echt het gevoel dat het genoeg was geweest, we wilden graag weer verder.

We hadden in Zuid-Afrika veel gehoord over Mozambique, voornamelijk van de Zuid-Afrikanen. Het is voor hen op dit moment een populaire vakantiebestemming en iedereen vertelde dat we er absoluut naartoe moesten gaan. Maar de meeste mensen plaatsten er ook wel wat kanttekeningen bij: het is er zo duur, de politie is er corrupt, je hebt een fixer bij de grens nodig, Maputo kun je maar beter ontwijken, er wordt veel gestolen, de wegen zijn er zo slecht, etc.

Dit hebben we uiteraard met een grote korrel zout genomen. In centraal Afrika hadden we al ervaren dat de slechte verhalen die de ronde doen over een land meestal op niets gebaseerd zijn. En zo is het tot nu toe ook met Mozambique. De grensovergang was zo ongeveer de eenvoudigste van heel Afrika. De weg naar Maputo was uitstekend en de stad zelf heeft een prettige uitstraling. Er zijn veel gebouwen uit de koloniale periode bewaard gebleven en het is er minder chaotisch dan in de meeste andere steden. We hebben er lekker een middag kunnen rondwandelen zonder echt lastiggevallen te worden.
Via een paar tussenstops aan de kust zijn we naar Tofo gereden. Toegegeven, de wegen worden er ten noorden van Maputo niet beter op, maar slecht zijn ze zeker nog niet. Ook de politie doet niet veel anders dan naar ons rijbewijs vragen en ons een prettige reis wensen. Meestal mogen we zelfs gewoon doorrijden.

Tofo is volgens de reisgidsen dé strandplaats van Mozambique en een goede plek om te duiken. Het strand is er inderdaad erg mooi en wit en het water is er warm en helder. Het duiken hebben we vandaag gedaan: 2 duiken en tussendoor een snorkelsessie. Helemaal geweldig! Wij hebben bijvoorbeeld Mantaroggen en Walvishaaien gezien, om maar eens wat groot spul te noemen.
Na Tofo zullen we verder naar het noorden rijden richting Malawi. Eerst nog een stuk langs de kust, waar we nog meer mooie stranden hopen te vinden. Later meer het binnenland in waar we het weer erg warm gaan krijgen als je de verhalen mag geloven. We zijn erg benieuwd naar wat Mozambique ons nog meer te bieden heeft. Tot nu toe zijn we op alle fronten heel erg positief verrast.

• 02 Maart 2009 - 17:46

Papa, Mama, Mariska:

FIPO!
    P&M weer terug van vakantie en meteen met z'n drieen achter de computer om jullie bericht te lezen! Cool huis, dat van Eiffel (die van die toren nemen we aan ...)! Ook vandaag jullie DVD ontvangen, dus daar gaan we nog een keer voor zitten. Eerst wordt morgen oma 90(!) jaar; groot feest! Hé, veel strandplezier nog en tot horens!

• 02 Maart 2009 - 20:41

Dirma:

Zo dan! Jullie zijn weer op de terugweg naar het noordelijk halfrond..haha. Veel plezier en succes met de verdere reis en hopelijk geen problemen meer met de laro.

• 03 Maart 2009 - 19:00

Diny En Gerrit.:

Hallo E en E.Alles gaat nu goed zo te horen.Geen problemen meer.en nu maar weer genieten van het warme weer.lekker toch.veel succes.gr.ma en pa.

• 04 Maart 2009 - 08:42

Cees V.d.groef:

goed te horen dat de wegen in Mozamb. toch wel meevallen
    De meeste verhalen zijn anders
    Je weet dat je daar niet op de A16 rijdt
    We houden jullie in de gaten.
    een vraag: waarom via spanje en marokko en de westkant inplaats van turkije en de oostkant?

• 05 Maart 2009 - 15:12

Anne En Reinier:

Klinkt goed! Eindelijk in Mozambique! Wij zijn nu in Kaapstad en hebben de motoren verschepeept. Was nog eeen beetje krap, 1 dag voor het verlopen van het carnet. Maar is goed gegaan. Maandag vliegen we terug naar Nederland en zit het er voor ons op...
    Veel plezier met het vervolg van jullie reis!